شماره تماس 00982155140531
پردیس کلینیک
مقالات
ترک شیشه

از خماری تا عوارض ترک شیشه

فهرست مطالب

قطع مصرف شیشه یک فرآیند چالش‌برانگیز است، اما در عین حال بسیار ارزشمند می باشد. فرایند ترک برای فرد مصرف عوارض مختلفی به بار می آورد که در این مقاله به بررسی علائم و عوارض ناشی از ترک آن می‌پردازیم. کریستال یا شیشه نوعی ماده مخدر است که در فرد مصرف‌کننده احساس سرخوشی شدید، تمرکز بالا و شادمانی ایجاد می‌ کند. همانطور که می‌دانید، شیشه عوارض و پیامدهای کوتاه مدت و بلند مدت زیادی دارد. با نگاهی کلی به این ماده صنعتی، می‌ توان گفت این نوع مواد مخدر از اعتیادآورترین مواد هستند و ترک آن‌ به دلیل ساخته شدن از موادی مانند هیدروکلریک اسید مت‌آمفتامین که به عنوان یک ترکیب مصنوعی قوی با رنگ‌های مختلف شناخته می‌ شود، کار ساده ای نیست.

بنر- تماس- با -ما -پردیس - کلینیک

خماری شیشه

خماری یا علائم ترک شیشه و یا نشانه های پس از قطع مصرف آن در افراد مختلف می‌ تواند متفاوت باشد. شدت علائم و عوارض جانبی ترک این ماده به عوامل متعددی بستگی دارد، از جمله:

  • مدت مصرف شیشه: هر چه مدت مصرف شیشه طولانی‌ تر باشد، به طور کلی علائم ترک شدیدتر خواهد بود.
  • میزان مصرف: میزان مصرف شیشه نیز در شدت علائم ترک تاثیرگذار است. مصرف بیشتر شیشه معمولا منجر به علائم ترک شدیدتر می‌ شود.
  • فرکانس مصرف: افرادی که به طور مکرر و با فاصله زمانی کم شیشه مصرف می‌ کنند، احتمالا علائم ترک شدیدتری را نسبت به افرادی که به ندرت مصرف می‌ کنند، تجربه خواهند کرد.
  • منظم بودن مصرف: مصرف منظم شیشه در مقایسه با مصرف با فواصل زمانی نامنظم، معمولا با علائم ترک شدیدتری همراه است.
  • مصرف همزمان مواد دیگر: افرادی که در کنار شیشه از مواد مخدر دیگری نیز استفاده می‌ کنند (اختلال همزمان مصرف مواد دارند)، ممکن است در زمان ترک شیشه با علائم ترک پیچیده‌تری روبرو شوند.

نشانه های ابتدایی مصرف شیشه

به طور معمول، افرادی که برای اولین بار از مواد مخدر شیشه استفاده می‌ کنند، رفتارهایی مانند استرس، اضطراب، تحریک ‌پذیری، بی ‌اشتهایی یا اختلالات بلند مدت خواب را از خود نشان می ‌دهند. مصرف مواد مخدر شیشه منجر به تغییرات فیزیکی، کم آبی بافت ‌های عضلانی و کاهش وزن می‌ شود و باعث می‌ گردد افراد معتاد به شیشه به سرعت وزن کم کنند. همچنین برای شناسایی علائم مصرف شیشه، لازم به ذکر است که افرادی که از مواد مخدر شیشه استفاده می‌ کنند خشکی دهان، حالت تهوع، تنفس سریع و تعریق بیش از حد، افزایش ضربان قلب و لرزش دست را تجربه می‌ کنند.

ترک شیشه

ترک شیشه بسیار با ترک مواد مخدر دیگر متفاوت است. این به این دلیل است که اعتیاد به شیشه به دلیل وابستگی شدید فرد به آن نیاز به درمان تخصصی دارد. شیشه یک ماده محرک است که امروزه به وفور مورد سوء استفاده قرار می گیرد و عوارض جسمی و روحی مختلفی دارد. مصرف کنندگان شیشه سطوح بالای انرژی و توهمات شدید را تجربه می کنند.

در مراحل اولیه مصرف، مصرف کنندگان شیشه ممکن است تا ۷۲ ساعت بیدار بمانند. پس از فروکش کردن سرخوشی، کاربر ممکن است خستگی مفرطی را احساس کند که منجر به خوابیدن کل روز شود. پس از بیدار شدن، ممکن است سردردهای شدید، بیقراری، لرزش و حرکات غیرطبیعی در دست ها و سر احساس شود. به دلیل اثرات مخرب این دارو، ترک این ماده مخدر از اهمیت بالایی برخوردار است.

علائم اولیه ترک شیشه

علائم اولیه ترک شیشه که تقریبا دو هفته به طول می‌انجامند (علائم کوتاه مدت) عبارتند از:

  • کم آبی بدن: مصرف کنندگان شیشه به دلیل اثر ادرارآور بودن این ماده، غالباً دچار کم آبی بدن می شوند.
  • سردرد: سردرد یکی از شایع ترین علائم ترک شیشه است و می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد.
  • درد و گرفتگی عضلات: درد و گرفتگی عضلات، به خصوص در پاها، از علائم رایج ترک شیشه هستند.
  • تغییرات اشتها: برخی از افراد در زمان ترک این ماده مخدر دچار کاهش اشتها می شوند، در حالی که برخی دیگر ممکن است پرخوری را تجربه کنند.
  • میل شدید به مصرف مواد: میل شدید به مصرف شیشه یکی از چالش برانگیزترین علائم ترک به حساب می آید. این میل طاقت فرسا می تواند منجر به لغزش و بازگشت به مصرف شود.
  • روان پریشی (توهم): در برخی موارد، افراد در زمان ترک دچار توهم، هذیان و سایر مشکلات مربوط به تفکر و ادراک می شوند.
  • خستگی: احساس خستگی مفرط و بی حالی از علائم شایع ترک این ماده مخدر صنعتی است.
  • اضطراب: ترک شیشه می تواند منجر به افزایش اضطراب، تنش و تحریک پذیری شود.
  • بی خوابی: بی خوابی و مشکل در به خواب رفتن یکی از علائم رایج ترک شیشه به شمار می رود.
عوارض ترک شیشه

عوارض جانبی ترک شیشه

ترک شیشه و هر ماده اعتیادآور دیگری عوارض جانبی خاص خود را دارند. در زیر، عوارض جانبی ترک ماده مخدر شیشه را بررسی کرده ایم:

میل شدید به مصرف دوباره

 یکی از شایع ترین عوارض ترک آن، تمایل شدید به مصرف دوباره این ماده است. به طور معمول، افراد برای فرار از مشکلات روحی و روانی به شیشه روی می آورند. زمانی که تصمیم به ترک شیشه می گیرند، ممکن است مشکلات و نگرانی های خود را به یاد بیاورند. حتی ممکن است فکر کنند احساس سرخوشی و لذت را از دست داده اند. این طرز فکر فرد را به سمت تمایل شدید به مصرف دوباره شیشه سوق می دهد.

افسردگی

 یکی دیگر از عوارض جانبی ترک شیشه، افسردگی است. زمانی که فردی بعد از تحمل سختی ها تصمیم به ترک این ماده می گیرد، ممکن است دچار نوعی افسردگی شود. این احساس به دلیل آسیب های ناشی از مصرف شیشه به وجود می آید و بسیار مخرب است.

بی انگیزگی

در زمان مصرف شیشه، فرد احساس لذت و خوشی دارد اما بعد از ترک شیشه دیگر این احساسات را نخواهد داشت. این وضعیت منجر به بی انگیزگی و عدم علاقه به ادامه زندگی می شود.

بنر- تماس- با -ما -پردیس - کلینیک

اختلالات خواب

یکی دیگر از عوارض جانبی ترک اعتیاد به شیشه، ایجاد اختلالات خواب است. فرد ممکن است دچار خواب آلودگی بیش از حد یا بی خوابی شود. هرچند تا ح خاصی طبیعی است اما هر دوی بی خوابی و خواب آلودگی بیش از حد می توانند آسیب های جدی به بدن، به ویژه مغز وارد کنند.

ترک شیشه در خانه

ترک شیشه در خانه کار ساده ای نیست، اما امکان‌پذیر است. مهم‌ترین عامل در ترک آن، جدیت و اراده‌ی قوی فرد برای ترک است. بسیاری از بیماران تمایلی به بستری شدن در کلینیک‌ها برای ترک ماده مخدر شیشه ندارند و ترجیح می‌دهند در خانه و کنار اعضای خانواده باشند. با توجه به قدرت بالای این ماده‌ی مخدر، برای ترک این ماده در خانه توصیه می‌ شود با متخصصان درمان اعتیاد در کلینیک های ترک اعتیاد تماس بگیرید.

بهترین روش ترک شیشه

با توجه به  مدت مصرف، میزان مصرف، نوع مصرف و روش مصرف، فرد ممکن است به درمان‌های متفاوتی برای ترک شیشه نیاز داشته باشد. اما بستری شدن در کلینیک‌های ترک اعتیاد و استفاده از خدمات مشاوره‌ی رایگان ترک اعتیاد در کنار همه‌ی روش‌ها، ضروری است.  همه به دنبال سریع‌ترین و ساده‌ترین راه برای ترک این ماده مخدر صنعتی هستند. اما حقیقت این است که برنامه های کوتاه‌مدت و سریع به ندرت موثر واقع می‌ شوند. در ترک شیشه، روش‌های تدریجی بهترین نتیجه را به همراه دارند و روش‌های سریع می‌ توانند منجر به بازگشت فرد به مصرف شوند.  لازم به ذکر است که استفاده همزمان از چند روش با هم، موثرتر بوده و روند ترک را تسهیل می‌ کند.

نویسنده

کلینیک پردیس

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی سایت